DIY, Frukost/Mellanmål DIY, Ekologisk, Färskost

DIY - ekologisk, laktosfri färskost

Hej och trevlig Valborg!
 
Hoppas du mår bra! Jag sitter här i soffan och njuter av solens strålar som letar sig in, och vi ska snart iväg till Granngården för att köpa skottkärra. Haha, inte så jättesexigt kanske, men vi behöver verkligen en ny då den gamla rostat sönder.
 
Men du, visst är det gott med cream cheese?! Och visste du att det är superenkelt att göra själv? Förutom att det är enkelt så blir det sååå mycket godare att göra själv och man har full koll på vad osten innehåller, dvs bara naturliga ingredienser utan en massa otäcka tillsatser och annat skräp som kroppen inte behöver. Den här osten är så god till ostbrickan, frukostmackan eller till och med som tillbehör till exempelvis falafel (!). Bara din fantasi sätter gränsen.
För 2 burkar:
1 liter ekologisk, laktosfri filmjölk
3 dl ekologisk, laktosfri gräddfil eller crème fraiche
 
Smaksättning efter tycke och smak. Till ena burken tog jag örtsalt, svartpeppar och gräslök och till den andra tog jag örtsalt, vitpeppar, vitlök och blandade färska örter.
 
Lägg filmjölk och gräddfil i en kastrull och blanda om. Värm till 40-50 grader C.
 
Låt rinna av i en handduk i en sil som står över en bunke eller kastrull. Det går också att använda filter eller en silduk. Ställ kallt att rinna av, minst 4-5 timmar men helst över natten. Jag tog massan efter bara 5 timmar, och osten blev lite lös, så nästa gång ska den få rinna klart över natten. Tips: behåll vätskan som runnit av och baka bröd på det!
 
Dela upp osten och smaksätt. Jag delade upp i 2 burkar, men det går ju förstås att dela upp i flera mindre om man vill. Nästa laddning ska jag testa med soltorkad tomat, vitlök och paprikapulver.
 
Så gott på frukostmackan! Mums!
 
Ta hand om er och njut av denna soliga Valborg.
 
Visa fler inlägg