Bakat, Desserter, Godis No bake, Paj, Twix, Twixpaj

No bake - snabbgjord Twix-paj

Visst är det fler än jag som gillar Twix? När jag var ung så hette det Raider - någon fler än jag som minns det? Oavsett så är det så galet gott med den där spröda kexbiten täckt av seg kolasås och mjölkchoklad. Mums!
 
Här har jag skapat ett recept (influerat av Camilla Hamid) som är väldigt snabbgjort och gott! Enkelt att göra om du väntar gäster inom kort och inte har tid eller lust att baka något då du inte behöver någon ugn och den bara innehåller 4 ingredienser (ok då - 5 med flingsaltet)!
 
 
Börja med att klä en pajform, 18 cm diameter, med löstagbar botten. Jag brukar smörja in med lite smör och sedan klippa bakplåtspapper och sätta runt kanten och i botten.
 
Botten:
1 paket Finger Marie-kex à 200 g
75 g smör
 
Kolasås:
1 burk dulce de leche
 
Garnering:
100 g mjölkchoklad
lite flingsalt
 
Mixa kexen till ett fint smul. Mixa så mycket som möjligt så det blir som ett mjöl så blir det lättare att hantera och den smular sig inte lika mycket och går sönder. Smält smöret och blanda med kexen. Tryck ut i formen och tryck till ordentligt med händerna eller med baksidan av en matsked så det blir fast. Ställ i frysen en timme.
 
Ta ut formen från frysen och ta försiktigt ut bottnen från formen och lägg på ett fat. Bred på dulce de leche. Smält chokladen över vattenbad eller i en skål i mikron (smält försiktigt så det inte bränns - ta 15-30 sekunder i taget och rör om) och bred den sedan över. Strö lite flingsalt överst och ställ sedan i kylen igen i en halvtimme-timme. Skär i tunna skivor och njuuuut!
Visa fler inlägg