Odling, Ta tillvara, Vinterodling, Växthus Odlarlycka, Vinterodling, Växthus

Start av projekt vinterodling

Hej och god lördag!
 
Hur mår du denna ljuvliga brittsommardag? Ser att det är riktigt varmt och skönt inne i landet, men här ute i skärgården är det svalare. Vi håller väl en 15 grader i alla fall, och det är ju skönt ändå jämfört med de mer modesta temperaturer som varit de senaste veckorna. 
 
Idag har jag startat projektet vinterodling i mitt växthus. Förmodligen aningen för sent, men eftersom jag har legat sjuk så länge så har det inte blivit av. Jag hoppas ändå att det kanske lyckas och att jag kan få fram några blad att äta i vinter. Det vore ju riktigt kul.
Först vattnade jag igenom pallkragen ordentligt så det blev blött.
 
Dessa fröer ska jag testa och se vad som kommer upp. Spenat, mâchesallat, vinterportulak och dill.
 
Fröerna på plats i lådan och raderna är uppmärkta så jag kommer ihåg vad jag sått i vilken rad.
 
Så ett lager jord över och så täcker jag alltihop med fiberduk så det blir bättre tempererat därunder.
 
Ikväll ska vi äta torskrygg med stekt, färsk mangold och så ska vi ta lite morötter och tomater som är kvar att ha till. Vilken lyx att kunna plocka sin mat från växthuset.
 
Visa fler inlägg