Bokslut - januari

Sista januari idag och dags att summera månadens utmaning  som denna månad handlade om att minska matsvinnet. Hur har det gått då? Jag måste säga att det gått över förväntan. Medvetenheten har helt klart ökat i familjen över hur man kan tänka och ta vara på maten och hitta på nya rätter med mat i kylskåpet och skafferiet. Vi har blivit bättre på att planera och enbart handla det som behövs och sluta handla "kan-vara-bra-att-ha-mat" som ändå bara ligger och tar plats och sedan ändå blir slängt. Så dumt och onödigt och i förlängningen dyrt då pengar bara kastas bort.
 
 
Även om januari är över så kommer jag förstås inte att skippa tänket med att återvinna mat, och ni kommer att få se fler tips och råd under året på hur man kan återvinna mat. Det här är ju ett sunt sätt att tänka och viktigt att lära kommande generationer hur man kan ta vara på den mat som produceras.
 
 
Summering av januari.
 
 
Vad har varit svårast?
Jag får nog säga orken när vardagsstressen knackar på. Men det har vi löst genom att på helgen gå igenom vad vi ska äta till veckan och laga en del mat färdigt på söndagen så det finns klart de dagar när både jag och maken kommer hem jättesent. 
 
Vad har varit roligast?
Att behöva tänka om i nya banor och hitta på nya användningsområden för råvaror och att verkligen tänka ett extra varv för att slippa kasta mat. 
 
Viktigaste lärdomen?
Att bli medveten om hur slarviga vi var förut när mat hamnade längst bak i kylen och slutligen behövde kastas då den hunnit bli dålig.
 
Kunde jag ha gjort något annat?
Tror inte det, allt handlade egentligen om tid (eller brist på tid egentligen). Annars hade jag gärna hunnit experimentera mer och fota mer.
 
Mina tre bästa tips från månaden:
1. Gör egen köttfond av överblivet kött och grönsaker. Enkelt och himla gott.
2. Baka bröd på överblivna nötter, frön och torkad frukt som ligger hemma i skålar och skafferier.
3. Mina 5 tips på hur man äter klimatsmart
 
Tankar inför nästa månad och nya utmaningar?
Från och med imorgon så handlar det om att plastbanta mitt hem, och det känns jättespännande och viktigt att ta tag i. Mikroplasterna som finns överallt är läskiga och jag vill minska mängden som jag och mina familj får i sig av detta otäcka.
 
Februari, nu kör vi!
 
Visa fler inlägg