Lunch/middag, Tillbehör Orientalisk mat, Pärlcouscous, Tabbouleh

Pärlcouscous-tabbouleh

Jag är väldigt förtjust i mat från mellanöstern, det är så otroligt fräscht och gott med så spännande kryddning. När vi var i Jordanien för 5 år sedan (tror jag det var) så åt jag så magen stod i fyra hörn. Lammgrytor. Tabbouleh. Baba ganoush. Hummus....Så galet gott. Har fortfarande kvar en underbar kryddblandning som används frekvent i det jordanska köket. Läs mer om kryddblandningen, som heter 7 kryddor, HÄR.
 
Men nu ska jag tipsa om min fantastiskt goda tabbouleh som jag gjorde på pärlscouscous istället för bulgur som är det vanligaste. Så otroligt gott! Passar jättebra med grillat eller kryddiga köttfärsbiffar eller vegobiffar eller varför inte en kryddig korv? Mums!
 
 
För 4 portioner
2-3 dl kokt pärlcouscous
1 kruka persilja
2 tomater
1 röd lök
5-10 st myntablad (beroende på bladens storlek och hur mycket myntasmak du vill ha)
saften från ½-1 lime (beroende på hur syrligt du vill ha det)
½ dl olivolja
örtsalt
svartpeppar
 
Koka pärlcouscousen enligt anvisningar på förpackningen. Låt svalna.
Hacka löken och tomaterna och lägg i en skål. Finhacka persiljan och myntabladen. Lägg ner couscousen och blanda om. Gör en dressing av limesaft, olivolja, salt och peppar och häll över. Blanda ordentligt och smaka av med eventuellt mer lime, salt och peppar och myntablad. Låt stå en stund så smakerna går ihop ordentligt.
 
Visa fler inlägg