Desserter, Fika, Säsongsmat sommar Rabarber, Rabarberpaj

Knäckig rabarberpaj

Nu är det verkligen högsäsong för rabarber och då får vi passa på att njuta ordentligt av denna syrliga grönsak (ja, det är faktiskt en grönsak!) när den är som mjällast och godast. Min egen glasrabarber gick åt pipan detta år, tror jag hade den för länge innanför tunnan då de blev rangliga och alldeles för mjuka. Så nu får den återhämta sig i lugn och ro till nästa år. Kanske kan jag skörda lite rabarber längre fram i sommar, den verkar ju växa till sig igen. Som tur är så fick jag lite god rabarber från en kollega så nu har jag fryst in en del och så gjorde jag en underbar, knäckig rabarberpaj som vi nyss har avnjutit.
 
 
500 g rabarber
ett par msk rörsocker
malen kanel
125 g smör
½ dl vispgrädde
½ dl lönnsirap
2 dl havregryn
2 dl rörsocker
½ tsk vaniljpulver
1 tsk grovmalen kardemumma 
1½ dl dinkelmjöl
½ tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 150 grader. Skär rabarbern i bitar och lägg i en smord form. Strö lite socker över och dofta sedan lite malen kanel över bitarna. Lägg torrvarorna i en skål. Smält smöret i en kastrull och häll i grädde och lönnsirap och låt småputtra någon minut. Häll över mjölblandningen och rör om ordentligt. Bred smeten över rabarbern och grädda sedan i 40-50 minuter tills pajen fått fin färg. Låt svalna lite. Servera ljummen med glass, vaniljsås eller grädde.
 
Visa fler inlägg