Fika Fika, Fredagsfika, Fruntimmersveckan, Jordgubbar, Jordgubbstårta, Namnsdag, Sommar, Tårta

Veckans fredagsfika: somrig jordgubbstårta

Hej kära du! 

Jag ber om ursäkt att jag inte hört av mig till dig på ett tag, men orken har verkligen inte funnits i den värme att kunna producera ett inlägg. Fånigt kan tyckas, men då jag är sjuk så blir det så att värmen tar kål på mig. Nog för att jag älskar värme, men det är lite trist att träden dör och löven faller av, och i gräsmattan finns inte ett grönt strå kvar. Det ser ut som om det vore oktober nu istället för juli!

Men hur som helst. Idag är det Margaretadagen, vilket innebär min namnsdag. Jag är tredje generationen Margareta i min släkt, även om jag fick det som andra namn istället för tilltalsnamn. Dessvärre gick namnet inte vidare till min dotter, av olika skäl, något jag tycker är lite tråkigt idag. 

Som barn firade vi alltid namnsdagarna med jordgubbstårta. Jordgubbarna plockades alltid från landet (vi bodde i Norrland och där mognade gubbarna i juli), och mamma dekorerade tårtan med bladen från jordgubbsplantorna runt om. Det ser verkligen så somrigt ut, och för mig väcker det ljuvliga barndomsminnen.  (null)

(null)

(null)
Massor med grädde, rikligt med jordgubbssylt och vaniljkräm och dekorera med färska jordgubbar. Enkelt och så otroligt gott!
(null)

Visa fler inlägg