Biodling Biodling, Bivax, Tips

Smälta och sila bivax

Det finns olika sätt att smälta bivax, och det här är hur jag gör. Försiktighet måste råda, då bivax är brännbart, så all hantering måste ske med omsorg så det inte tar eld.
 
 
Det sköljda bivaxet har nu torkat. Har gjort en kort video om hur jag gör när jag sköljer bivaxet HÄR. Man kan se att katten har klampat rakt i bivaxet också. Gropen mitt i bilden är hans tass-spår, haha. Knasboll.
 
 
Jag häller upp det torkade bivaxet i kärl som jag använder enbart till hantering av vax eftersom de annars är väldigt svåra att rengöra. Man ska INTE hälla ut vatten med  smält vax i avloppet då det stelnar snabbt och proppar igen rören. Låt hellre vaxet stelna och plocka bort och häll ut vattnet i gräsmattan t ex.
 
 
Trä en bit glest tyg över en burk eller annat kärl som du använder enbart till bivaxhantering och låt det rinna igenom. Ibland behöver man skrapa runt lite med en sked eller kniv så det inte stelnar till om det rinner långsamt.
 
 
Häll sedan upp det smälta vaxet. Jag häller upp i istärningsformar där det får svalna.
 
 
Kuberna kan antingen sparas och smälta ner till nya vaxkakor eller så kan man använda dem till t ex salva eller cerat. Min fina ringblomssalva kan du hitta recept på HÄR.
 
Släng inte tyget som man silat med, det är utmärkt att ha till att tända eld med i braskaminen eller grillen.
 
Visa fler inlägg