Hemma hos Nina, Odling Pelargon, Övervintra

Vårstädat pelargonerna

Det finns egentligen två "läger" när det kommer till att övervintra pelargoner, antingen följer man det klassiska tipset att de ska övervintra svalt med ett minimum av vatten (ju mer ljus och värme desto mer vatten), eller så tar man in och övervintrar inomhus som vilken krukväxt som helst. Jag tillhör den senare kategorin. Ett år testade jag att övervintra mina pelargoner i garaget men de dog allihop. Lite surt men inget att göra åt. Som tur var så hade jag ändå några exemplar inomhus så jag fick börja föryngra på nytt med nya sticklingar. Efter den erfarenheten så tar jag alltid in dem och gör som jag brukar, för varför ändra ett vinnande koncept?! Mina pelargoner står alltid i ett söderfönster så de får mycket ljus, annars blir de så rangliga och fula. På vårvintern klipper jag sedan ner dem och rotar nya sticklingar som planteras i krukor. På detta sätt har jag lyckats föryngra en pelargon som vi hade i huset i Spanien för mer än tjugo år sedan. 
 
Rangliga trots söderfönster, men skulle de inte stå där skulle de vara ännu fulare.
 
Nyfriserade.
 
Nya blad på gång.
 
Massor med nya sticklingar av Mårbackapelargonerna. Hurra!
 
Visa fler inlägg