Bakat, Fika, Jul Jul, Julbak, Spritsar

Spritsar med gelé

Det här är en julkaka som bara måste finnas hos mig till jul. Den bakar jag varje år, även de år jag var singel. Den ska finnas hos mig till jul, punkt. Det här är ett recept åtminstone från 60-talet som mamma bakade i barndomen, och jag har bara ändrat lite mått för att det ska passa bättre med dagens bakning.
 
Mammas sprits tog jag hand om, men den hade rostat så den var bara att kasta. I somras hittade jag en sprits på tradera så den lade jag beslag på. Det blir finare att spritsa, men de åren jag inte hade sprits så rullade jag fingertjocka rullar av degen och satte ihop istället. Det går precis lika bra.
 
Jag brukar använda mig av pyntgelé som man köper på tub (eftersom det är det jag är van att ha), men det går att använda en fast sylt också.
 
 
 
200 g smör
1 dl strösocker
1 ägg
5-6 dl vetemjöl (lite beroende på storlek på ägget)
½ krm bakpulver
pyntgelé i valfri färg (eller någon fast sylt - gärna hallon)
 
Glasyr:
3 dl florsocker
1 msk citronsaft
1-2 msk vatten
 
Vispa smör, ägg och socker poröst. Mjölet blandas med bakpulvret och arbetas in i degen. Spritsa (eller rulla) degen i tre längder intill varandra på en smord plåt. I ränderna spritsas gelé, marmelad eller sylt. Grädda i 210 grader ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna lite. Gör glasyren under tiden. Ta först den mindre mängden vatten och späd om det blir för tjockt. Glasyren ska gå att skeda över gelén men den ska inte vara för rinnig.
 
När glasyren stelnat, skär i sneda bitar.