Bröd Baka, Bröd, Gamla recept, Tekakor

Annas goda tekakor

Det här är ett recept på tekakor som är så otroligt gott. När jag var ung och läste engelska på universitetet i Umeå så bodde jag hos en bekant till pappa (det var svårt att få studentbostad redan då på åttiotalet) som heter Gunnel. Gunnel och pappa var uppväxta i samma by i Jämtland och det var så de lärde känna varandra. Hon och jag har fortfarande kontakt. 
 
När jag bodde hos Gunnel och hennes familj så bakade hon ofta dessa fantastiska tekakor, och när jag flyttade så bad jag om receptet. Det här var ett recept som hennes mamma som hette Anna hade kommit på, så nu lever receptet på Annas goda tekakor vidare. 
 
Det här receptet är gjort på 1 liter degvätska så det kan med fördel halveras (jag brukar göra på hälften), men jag skriver ut receptet i original. Jag skriver också ungefär 70 kakor eftersom det handlar om hur stora du gör dem. Det kan bli allt mellan 60-100 st beroende på storleken. :) Med en tekopp som "stans" så blir kakorna ungefär 7-9 cm i diameter och då får jag ut bortåt 70-80 st bröd på en full deg (hälften om jag gör halva satsen).
 
ca 70 st
 
5 dl havregryn
1 liter mjölk
Blötlägges över natten i en bunke i rumstemperatur. Vill du "fuska" så värm långsamt till fingertemperatur i en kastrull (jag brukar göra så).
 
3 dl strösocker
3 hg smält smör
2-4 paket jäst
vetemjöl
lite salt (2 tsk)
fänkål (jag brukar inte ha det)
 
Blanda jästen med mjölk/havregrynsblandningen (jag brukar ta den mindre mängden jäst - det brukar räcka). Tillsätt smör, socker, salt och ev fänkål. Ha i vetemjöl tills degen är blank och fin. Arbeta väl i maskin (5 min) eller för hand (10 min). Jäs övertäckt på varm plats till dubbel storlek. Kavla sedan ut degen till ca 0,5 - 1 cm tjocklek och tryck ut rundlar med t ex en stor tekopp eller en liten skål eller liknande. Lägg dem på en plåt och låt jäsa övertäckta ca en halvtimme. Pensla inte bröden. Grädda i 225-250 grader (vanlig ugn) ca 10 minuter (håll koll så de inte bränns). Låt svalna och ät med smör och en god ost och en kopp te eller kaffe. Ljuvligt!